Evaluering af undervisningen

Evaluering 2023/24

 

Der findes to evalueringskrav til undervisningen på de frie grundskoler:

  • Skolerne skal evaluere elevernes udbytte af undervisningen
  • Skolerne skal evaluere skolens samlede undervisning og lave en opfølgningsplan

På Amagers International School laver vi løbende evaluering af elevernes udbytte af undervisningen og af skolens samlede undervisning.

  • For at evaluere effektiviteten og kvaliteten af læseplanerne afholdes der lærermøder for de enkelte klasser og de enkelte fag for hvert klassetrin.
  • Eleverne bliver inddraget i løbende evaluering af deres egen læring gennem brug af bl.a. logbøger, refleksions tavler eller spørgeskemaer.
  • For at sikre en god overgang fra årgang til årgang holder vi et fælles pædagogisk lærermøde, hvor elevplanerne bliver gennemgået og opdateret, så de er tilpasset den enkelte elevs behov.
  • For at præsentere elevplanerne og evalueringsmetoderne for forældrene afholdes der i efteråret et fælles forældremøde for hver klasse.
  • For at holde forældrene orienterede om deres barns faglige og sociale fremskridt, skrives der hver vinter og forår en udførlig, opsummerende evaluering. Der afholdes mindst en skole-hjem samtale i løbet af året.
  • Skolen gør brug af små test, frivillige nationale test og eksamensprøver for at lærere og elever helt konkret kan se de faglige fremskridt. På den måde kan elevplanen revideres undervejs.

Skolens lærere afholdt et evalueringsmøde om, hvordan skoleåret 2022/2023 var gået og I forlængelse af det et planlægningsmøde om, hvad der skulle være fokus på i 2023/2024.

På mødet blev der drøftet skolens arbejdsproces, og følgende evaluering viste sig vedr. 2022/2023:

I løbet af året har skolen afholdt forældre introduktionsdag, trivselsdage og forældrekonsultationer, som blev afholdt to gange. Vi har afholdt jule klippe klistre dag og fik pyntet skolen rigtig flot op til det årlige juleshow. Vi havde et dejligt juleshow med super fin optræden fra eleverne. Vi har afholdt 2 sportsdage og trivselsdage. Vi har afholdt kulturdag, fællespisning og projekt fremvisning for forældre!

Skolen har i løbet af året afholdt terminsprøver både mundtligt og skriftligt. Vi havde en 9. klasses afslutningsdag, og dimissionsarrangementet blev afholdt.

Planlægningen for de enkelte fagområder og undervisningsforløb blev fulgt for året. Efter vinterferien havde vi nogle udfordringer med hensyn til at finde og flytte til en ny skolebygning. Trods dette opnåede flertallet af lærerne deres målsætninger for året.

Skolens 9. klasses afgangseksamen blev afholdt med et tilfredsstillende resultat med et gennemsnit på 7 trods udfordringer med ny skolebygningsprojekt.


Hvordan gik det med fokusområder for 2022/23:

Vi vil gøre danskundervisningsplaner/materialer mere dynamiske, således at undervisningen fra indskoling til udskoling gøres mere præciseret og har en glidende overgang fra trin for trin med materialer og undervisning, som passer til elevernes behov mht. deres sproglige og faglige udvikling samt opfylder fælles mål.

Vi har løftet elevernes kundskaber og færdigheder i dansk.

I fremmedsprog, historie og samfundsfag vil vi fortsætte succesen med de læringsportaler, vi bruger nu. Derudover vil vi øge vores fokus på de mundtlige færdigheder gennem gruppearbejde, fremlæggelser, mm.

Dette er lykkedes.

I naturfagene fortsætter vi med brug af vores online undervisningsportaler. Der skal være flere eksperimenterende og praktiske forløb fremadrettet. Vi har haft flere forsøge i undervisningen for at understøtte det faglige indhold.

Inden for de praktiske/musiske fag er der en god udvikling generelt og specielt i udskolingen, efter at idræt, billedkunst og musik er blevet til eksamensfag. Fagene er blevet styrket gennem fælles aktiviteter, kunst, sang og motion, som er en vigtig del af elevernes alsidige udvikling. Klasse havde deres billedkunsteksamen.

Vi har valgt følgende punkter som hovedfokusområder for at optimere skolens funktion og skolens uddannelsesmæssige målsætning. 2024/2025

Først og fremmest skal alle de gode tiltag, som har været medvirkende til skolens udvikling, fastholdes:

Dynamiske årsplaner samt opfølgning af disse.

Halvårs elev evalueringsmøder to gange om året inden forældrekonsultationsmøderne.

Udflugter, som giver den praktiske del af det, de lærer i undervisningen.

Fortsæt med at bearbejde trivsel i klassens timer.

Fortsat fokus på ros i al almindelighed i alle aspekter af skolen, hjælpe hinanden med sparring vedr. dette, da det er et meget vigtigt aspekt af hverdagen, som vi fortsat skal have fokus på.

Vi skal være meget opmærksomme på vores elever, nye og gamle som følge af flytning og renovering. De er nu tilbage i deres normale hverdag, og vi skal være ekstra opmærksomme, fleksible og rummelige i vores tilgang til udfordringer med henblik på løsninger af disse.

Vi skal sørge for, at skolens hverdag med de velfungerende rutiner fortsætter.

Derudover blev følgende mål sat for 24/25:

Vi fortsætter med at afholde dialog med forældre og elever løbende med fokus på trivsel.

Temauge i alle klasser på tværs af alle fag i den uge laver 9. klasse deres obligatoriske projekter.

Fokus på og arbejde med vores tosprogede elever i hele skolens hverdag. Vi skal mindst afholde 1 møde om dette i løbet af året.

Fortsæt med stort fokus i timerne på at praktisere og variere undervisningen mere. Alle lærere har fokus på dette.

Fortsæt med at arbejde på, at eleverne kommer til tiden. Forældrene skal inddrages, og der arbejdes på elevernes medansvar.

Skabe lysten og ansvar hos eleverne til at opnå et godt resultat til deres afslutningseksamen.

Tilsynsbesøg fra tilsynsførende.

Arbejde intenst på at eleverne taler pænt til hinanden.

Skolen skal have 2 trivselsdage. I de to dage skal eleverne arbejde med trivsel på tværs af hele skolen gennem diverse lege- og læringsforløb.

Afholdelse: Jule klippe/klistredag, fastelavn, afslutningsdag og dimissionsfest samt julefest og sommershow.

Terminsprøver både mundtlige og skriftlige for 9. klasse.

Afholdelse: motionsdagen.

Brobyg, Skillsdag og praktik for 8. klasse.

 

9. klasse skal på studietur til Skotland.

8. klasse skal på 1 dags tur til Tyskland.

7. klasse skal på lejrtur til Raadvad.

448544582_350718014713567_1163016810046771913_n
469383800_468604486258252_5702850670327341316_n
369709521_166472619804775_217016563580605178_n (1)
469039932_468604492924918_8194612923797313306_n