Demokrati - ordet kommer fra det græske ord "demos", der betyder folket og "kratein" der betyder at regere.
Danmark er et demokrati, fordi landet bliver styret af en regering, som har støtte i Folketinget, der er valgt af folket. Enhver har ret til at stemme på den person, han eller hun synes er bedst, og de personer, som får flest stemmer, kommer i Folketinget. Ethvert mennesker har ytringsfrihed og retten til at protestere og demonstrere, når han eller hun ønsker det. Dette lægger beslutningerne og ansvaret for samfundet i hænderne på folket.
Hvad er demokrati på en multi-kulturel skole?
• Demokrati giver frihed til og ansvar for ens egne valg.
• Demokrati er en livsform, om hvordan vi kommer godt ud af det med hinanden.
• Demokrati fungerer i den udstrækning, som viden er til stede.
Hvordan kan man opnå det på en multi-kulturel skole?
1 Ved at man på alle skolens klassetrin lærer at kommunikere på en sådan måde, at eleverne lærer at tage ansvar for sig selv, gruppen og andres trivsel.
2 Ved i det daglige skoleliv at involvere eleverne i en demokratisk levevis.
3 Ved at give dem information, så de forstår rettighederne og forpligtelserne ved at leve i et demokrati, samt at sørge for at de har kendskab til den danske grundlov.
Man bør være opmærksom på, at eleverne på en multi-kulturel skole i stor udstrækning er elever fra ikke-demokratiske lande, og at de derfor ikke har oplevet demokrati som en måde at leve på. Som skole er det vores pligt at undervise eleverne i deres rettigheder og ansvar som medlem af det danske samfund.
Hvad gør vi for at opnå ovenstående tre punkter?
I børnehaveklassen, 1. og 2. klasse lærer vi børnene:
• at respektere hinanden
• at løse deres egne konflikter
• at finde løsninger på problemer
Disse aktiviteter gør vi:
• arbejde i mindre og større grupper
• lære dem at sige deres mening og at lytte til andre
• lade være med at løse deres problemer for dem, men opmuntre dem til selv at løse dem
• lære dem grundlæggende kommunikationsfærdigheder
Give dem viden:
• om Danmark og hvad et demokrati er
• om at ethvert barn har ret til at have og udtrykke sine egne ideer og samtidig selv må tage ansvar for disse ideer
• komme med eksempler fra hverdagen på, hvordan et demokrati fungerer og hvordan det har indflydelse på samfundsborgerne.
I 3., 4., 5., og 6. klasse lærer vi børnene:
• at respektere hinanden, arbejde sammen og involvere hele klassen
• at tage problemer op i klassen og løse dem for at få dem til at indse, at de har indflydelse på deres dagligdag
• at arbejde med det, som de er gode til gennem f.eks. projekter.
Disse aktiviteter gør vi:
• uddanne dem i kommunikationsfærdigheder
• arbejde med diskussioner og debat
• anvende projekter og feature-uger
• opmuntre til aktiv involvering i klassens time og elevrådet
• gøre dem i stand til at evaluere eget arbejde og gruppearbejde
Give dem viden:
• om hvad en demokratisk regering er
• om hvordan regeringen fungerer og hvilken magt den har
• om hvordan et valg foregår
• om adskillelsen af den lovgivende, udøvende og dømmende magt
• om ytringsfrihed og hvad det betyder
I 7., 8. og 9. klasse lærer vi børnene:
• at tage aktiv del i deres skoleliv
• at arbejde hen imod at både den enkelte og gruppen fungerer godt
• at være i stand til at diskutere og argumentere for egne synspunkter
Hvilket aktiviteter gør vi:
• uddanne dem i kommunikationsfærdigheder
• anvende diskussion og debat samtidig med at man også respekterer andres synspunkter
• lære dem at basere deres beslutninger på den viden, de har opnået
• oprette et aktivt elevråd
Give dem viden:
• om moralkodekserne fra Vejen til Lykke.
• om at frihed også giver ansvar
• om at demokrati er baseret på viden
• om hvad ytringsfrihed er
• om styreformen i Danmark og de politiske partier



