Formål:
Formålet med undervisningen i dansk som andetsprog er, at tosprogede elever på baggrund af deres sproglige og kulturelle forudsætninger tilegner sig færdigheder i at forstå og anvende talt og skrevet dansk.
Undervisningen skal fremme elevernes lyst til at bruge dansk, og den skal udvikle deres bevidsthed om dansk kultur, sprog og sprogbrug samt om sprogtilegnelse.
Undervisningen skal fremme den enkelte elevs personlige og sproglige udvikling og forståelse af samspillet mellem dansk sprog og kultur og elevens modersmål og kulturbaggrund.
Undervisningen skal herved bidrage til, at eleven udvikler forudsætningen for en aktiv og ligeværdig deltagelse i skole, uddannelse og samfund.
Alle klassetrin undervises inden for 4 hovedområder:
Kommunikative færdigheder
Sprog og sprogbrug
Viden om sprogtilegnelse og egen læring
Sprog, kultur og samfundsforhold
Undervisningen i Dansk som andetsprog giver eleverne mulighed for:
Anvende sproget i samspil med andre og som redskab for læring i og uden for skolen
Anvende indsigt i det at læse dansk og herunder opnå bevidsthed om egen udvikling som brugere af to eller flere sprog.
Anvende viden om dansk som sprog og kultur og forstå samspillet med eget modersmål og egen kulturbaggrund, således at de kan deltage aktivt og ligeværdigt i skole, uddannelse og samfund.
Klassetrin 0.klasse:
Undervisningens indhold:
Eventyr | Kendskab til eventyrets genretræk. |
Danske og udenlandske eventyr | At kunne sammenligne danske eventyr med andre lande. Lytte til oplæsning og fortælling. |
Dyr og mad | Ordforråd. |
Træning i alfabet og | Dyrenes rettigheder og ansvarlighed. |
lyd træning + bogstavindlæring | Bogstavernes navn, form og lyd. |
Jul og Julens betydning | Kendskab til mad fra forskellige kulturer. |
Kultur og kulturforståelse | Kulturbegrebet. Forståelse for egen og andre kultur. Dansk kultur. Dagligliv i Danmark. Ordforråd. |
Den harptiske sprogindlæring | Læring via billeder. Sprogforståelsen styrkes væsentlig. |
Rollespil + musik og dans | Forståelse gennem kropssprog, bevægelse og udtryk. Udvidelse af sproget. |
Identitet (mig selv og familie) | Fortælle og samtale om egne og fælles oplevelser. |
Billedsamtaler |
Snakke om indhold gennem samtaler om billeder , forside, titel og illustrationer. |
Alfabet | Bogstavernes navn, form og lyd. |
Klassetrin 1. klasse:
Undervisning indhold:
Eventyr | Kendskab til eventyrets genretræk. |
Dansk og udenlandske eventyr | At kunne sammenligne danske eventyrmed andre lande. Lytte til oplæsning og fortælling. Ordforråd. |
Træning i alfabet | Bogstavernes navn, form og lyd. |
Læsetræning | Læsetræning og læse forståelse. læse og forstå korte sprogligt enkle tekster hvor indholdet er kendt. |
Kultur | Kulturbegrebet. |
Kulturforståelse | Forståelse for egen andres kultur. Dansk kultur. |
Dagligliv i Danmark.
Ordforråd .
StavetræningArbejde med forskellige stave og læsefremgangsmåder, lydstavning, stavelsesdeling, rytmisk stavning og m.m. Rollespil + musik og dansForståelse gennem kropssprog, bevægelse og udtryk. Identitet (mig selv familie)Fortælle samtale om egne fælles oplevelser. BilledsamtalerSnakke om indhold gennem samtaler om billeder, forside, titel og illustrationer. Religion
At elverne stifter med bekendtskab med Nogle entrale tanker inden for kristendom, islam, hinduisme og budisme.
Klassetrin 2. klasse:
Undervisningens indhold:
Eventyr | Kendskab til eventyrets genretræk. |
Danske og udenlandske eventyr | At kunne sammenligne danske eventyr med andre lande. Lytte til oplæsning og fortælling. Ordforråd. |
Træning i alfabet og lyd træning +bogstavindlæring | Bogstavernes navn, form og lyd. |
Kærlighed ( kærlighed til familie) | Gennem Samtale og fortællinger på film og gennem f.eks. børneprogrammer tale om det de ser og hører og bearbejder indhold, ord og vendinger. |
Kultur og modersmål | Kulturbegrebet. |
Kulturforståelse | Forståelse for egen og andres kultur. Dansk kultur. Dagligliv i Danmark. Ordforråd. |
Uddannelse og erhverv | Kendskab til livet uden for skolen med uddannelse og arbejde. |
Rollespil + musik og dansk | Forståelse gennem kropssprog, bevægelse og udtryk. |
Identitet (mig selv familie) | Fortælle og samtale om egne fælles oplevelser. |
Billedsamtaler | Snakke om indhold gennem samtaler om billeder, forside, titel og illustrationer. |
Religion Jul og Eid | At eleverne stifter bekendtskab med tanker inden for kristendom, islam, hinduisme og budisme. |
Klassetrin 3. klasse
Undervisningens indhold
Eventyr genre | Kendskab til eventyrets genretræk |
Danske og udenlandske eventyr fra forskellige litteratur | Ordforråd At kunne sammenligne danske eventyr med eventyr fra andre lande. Lytte til oplæsning og fortælling. |
Læsetræning | Læse og forstå korte tekster. Sprogligt enkle tekster, hvor indholdet er kendt. |
Kærlighed (kærlighed til familie) | Gennem samtale og fortællinger på film og gennem f.eks. børneprogrammer tale om det de ser og hører, og bearbejder indhold, ord og vendinger. |
Kultur og modersmål | Kulturbegrebet. |
Kulturforståelse | Forståelse for egen og andres kultur. Dansk kultur. Dagligliv i Danmark. ordforråd. |
Uddannelse og erhverv | kendskab til livet uden for skolen med uddannelse og arbejde. |
Rollespil + musik og dans | Forståelse gennem kropssprog, bevægelse og udtryk. |
Lyrik og digte fra andre lande |
Forholde sig til kulturelle forskelle og ligheder, som de kommer til udtryk i tekster formidlet gennem oplæsning og samtale derefter. |
Billedsamtaler |
Snakke om indhold gennem samtaler om billeder, forside, titel og illustrationer. |
Religion / jul og eid |
Eleverne stifter bekendtskab med nogle centrale tanker inden for kristendom, islam, hinduisme og budisme. |
Der vil undervejs være ekskursioner til relevante steder, som har en relation til faget samt emnerne i dansk som andetsprog.
Slutmål for 0- 9. klasse
Kommunikative færdigheder – Det talte sprog/ Det skrevne sprog
Elverne skal forstå talt dansk om kendte og ukendte emner samt udtrykke sig forståeligt og sammenhængende om fantasi, følelser, tanker og viden i forbindelse med samtaler, debatter og fremlæggelser.
Eleverne skal læse og forstå skrevne tekster inden for mange genrer, idet læseform og –hastighed afpasses efter tekst og formål.
Eleverne skal skrive klare, detaljerende tekster, der udtrykker oplevelser, følelser og viden i en sammenhængende og disponeret form, der passer til situationen.
Sprog og sprogbrug
Eleverne skal udtrykke sig hensigtsmæssigt mundtligt og skriftligt i den konkrete situation.
Eleverne skal anvende deres ordforråd og viden om centrale grammatiske områder, især
orddannelse, ordklasser og ordstilling.
Eleverne skal erkende og anvende viden om ligheder og forskelle mellem modersmålet og dansk
og mellem modersmålet og andre sprog.
Eleverne skal forholde sig aktivt til tosprogethedens betydning og muligheder.
Viden om sprogtilegnelse og egen læring
Eleverne skal kunne bruge de forskellige former for strategier som kommunikationsstrategier, gættestrategier, læsestrategier og lyttestrategier.
Sprog, kultur og samfundsforhold
Eleverne skal kunne analysere sædvaner og sociale og kulturelle normer i Danmark.
Eleverne skal kunne perspektivere tekster på dansk til egen kulturel baggrund.
Eleverne skal kunne forstå essentielle træk af samfundsforhold i Danmark via arbejdet med tekster i en bred forstand.