Undervisningsplan - matematik
Formål
Formålet med undervisningen i matematik er, at eleverne bliver i stand til at forstå og anvende matematik i sammenhænge, der vedrører dagligliv, samfundsliv og naturforhold. Analyse og argumentation skal indgå i arbejdet med emner og problemstillinger.
Stk. 2. Undervisningen tilrettelægges, så eleverne opbygger matematisk viden og kunnen ud fra egne forudsætninger. Selvstændigt og i fællesskab skal eleverne erfare, at matematik både er et redskab til problemløsning og et kreativt fag. Undervisningen skal give eleverne mulighed for indlevelse og fremme deres fantasi og nysgerrighed.
Stk. 3. Undervisningen skal medvirke til, at eleverne oplever og erkender matematikkens rolle i en kulturel og samfundsmæssig sammenhæng. Med henblik på at kunne tage ansvar og øve indflydelse i et demokratisk fællesskab, skal eleverne kunne forholde sig vurderende til matematikkens anvendelse.
Slutmål for faget Matematik
Efter 9./10. klassetrin
Arbejde med tal og algebra
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Anvende tal i forskellige sammenhænge
Arbejde med forskellige skrivemåder for tal
Udvikle og benytte regneregler
Bestemme størrelser ved måling og beregning
Læse og benytte variable samt arbejde med grafiske fremstillinger i koordinatsystem
Vælge og bruge hensigtsmæssige metoder og hjælpemidler til beregning.
Arbejde med geometri
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Benytte geometriske metoder og begreber til beskrivelse af ting fra dagligdagen
Arbejde med modeller og fremstille tegninger ud fra givne betingelser
Tolke, benytte og vurdere forskellige typer af tegning
Undersøge og beskrive egenskaber ved plan- og rumgeometriske figurer.
Matematik i anvendelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Vælge hensigtsmæssig regningsart i givne situationer
Bruge matematik som et redskab til at beskrive eller forudsige en udvikling eller en begivenhed
Arbejde med grafiske fremstillinger
Anvende statistik og vurdere statistiske oplysninger
Forholde sig til sandsynligheder
Erkende matematikkens muligheder og begrænsninger ved anvendelse af matematiske modeller.
Kommunikation og problemløsning
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Erkende, formulere og løse problemer ud fra analyse af data og informationer
Argumentere for og give faglige begrundelser for fundne løsninger
Vurdere og tage stilling til sammenhængen mellem problemstilling og løsning
Overskue og behandle matematiske problemstillinger, der ikke er af rutinemæssig art
Benytte undersøgelser, systematiseringer og ræsonnementer til at løse problemer og erkende generelle sammenhænge
Veksle mellem praksis og teori
Anvende relevante faglige udtryk og kommunikere om fagets emner med en passende grad af præcision
Bruge hverdagssprog i samspil med matematikkens sprog - i form af tal, tegning og andre fagudtryk.
Trinmål for faget Matematik
Efter 3. klassetrin
Arbejde med tal og algebra
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Kende til de naturlige tals opbygning, herunder rækkefølger, tælleremser og titalssystemet
Bestemme antal ved at anvende simpel hovedregning, tællematerialer, lommeregner og skriftlige notater
Kende eksempler på praktiske problemstillinger, der løses ved addition og subtraktion
Arbejde med forberedende multiplikation og helt enkel division
Kende til eksempler på brug af decimaltal, bl.a. i forbindelse med penge og enkle brøker som en halv og en kvart.
Arbejde med geometri
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Tale om dagligdags ting og billeder med brug af det geometriske sprog og udgangspunkt i former, beliggenhed og størrelser
Arbejde med enkle, konkrete modeller og gengive træk fra virkeligheden ved tegning
Undersøge og beskrive mønstre, herunder symmetri
Arbejde med enkel måling af afstand, flade, rum og vægt
Undersøge og eksperimentere inden for geometri, bl.a. ved anvendelse af computeren.
Matematik i anvendelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
vælge og benytte regningsart i forskellige praktiske sammenhænge
kende til, hvordan tal kan forbindes med begivenheder i dagligdagen
Indsamle og ordne ting efter antal, form, størrelse og andre egenskaber
behandle data, herunder ved hjælp af lommeregner og computer
opnå erfaringer med "tilfældighed" gennem spil og eksperimenter.
Kommunikation og problemløsning
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Kende til eksperimenterende og undersøgende arbejdsformer
Arbejde med informationer fra dagligdagen, som indeholder matematikfaglige udtryk
Beskrive enkle løsningsmetoder, bl.a. ved hjælp af tegning
Kende til problemløsning som et element i arbejdet med matematik
Anvende forskellige metoder, arbejdsformer og redskaber til løsning af matematiske problemer
Samarbejde med andre om at løse problemer, hvor matematik benyttes
Gennemføre eksperimenter og undersøgelser med sigte på at finde mønstre.
Efter 6. klassetrin
Arbejde med tal og algebra
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at kende til de hele tal, decimaltal og brøker
Benytte erfaringer fra hverdagen sammen med arbejdet i skolen ved opbygningen af talforståelse
Kende tallenes ordning, tallinjen, positionssystemet og de fire regningsarter
Benytte hovedregning, overslagsregning og skriftlige udregninger
Anvende lommeregner og computer ved gennemførelse af beregninger
Arbejde med optællinger og eksempler på sammenhænge og regler inden for de fire regningsarter
Kende til eksempler på brug af variable, herunder som de indgår i formler, enkle ligninger og funktioner
Kende til procentbegrebet og forbinde begrebet med hverdagserfaringer
Regne med decimaltal og benytte brøker knyttet til procent og konkrete sammenhænge
Arbejde med "forandringer" og strukturer, som de indgår i bl.a. talfølger, figurrækker og mønstre
Kende til koordinatsystemet og herunder sammenhængen mellem tal og tegning.
Arbejde med geometri
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Benytte geometriske metoder og begreber i beskrivelse af fysiske objekter fra dagligdagen, herunder figurer og mønstre
Undersøge og beskrive enkle figurer tegnet i planen
Kende til grundlæggende geometriske begreber som vinkler og parallelitet
Arbejde med fysiske modeller og enkle tegninger af disse
Kende til forskellige kulturers metoder til at angive dybde i billeder
Undersøge de enkelte tegnemetoders anvendelighed til beskrivelse af form og afstand
Måle og beregne omkreds, areal og rumfang i konkrete situationer
Tegne, undersøge og eksperimentere med geometriske figurer, bl.a. ved at benytte computer.
Matematik i anvendelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Vælge og benytte regningsarter i forskellige sammenhænge
Anvende og forstå enkle informationer, som indeholder matematikfaglige udtryk
Anvende faglige redskaber, herunder tal, grafisk afbildning og statistik, til løsningen af matematiske problemstillinger fra dagligliv, familieliv og det nære samfundsliv
Arbejde med enkle procentberegninger, herunder ved rabatkøb
Beskrive og tolke data og informationer i tabeller og diagrammer
Indsamle og behandle data samt udføre simuleringer, bl.a. ved hjælp af en computer
Foretage eksperimenter, hvori tilfældighed og chance indgår.
Kommunikation og problemløsning
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Kende til eksperimenterende og undersøgende arbejdsformer
Beskrive løsningsmetoder gennem samtaler og skriftlige notater
Opstille hypoteser, og efterfølgende ved at "gætte og prøve efter" medvirke til at opbygge faglige begreber og indledende generaliseringer
Formulere, løse og beskrive problemer og i forbindelse hermed anvende forskellige metoder, arbejdsformer og redskaber
Samarbejde med andre om at anvende matematik ved problemløsning
Undersøge, systematisere og begrunde matematisk ud fra arbejde med konkrete materialer.
Efter 9. klassetrin
Arbejde med tal og algebra
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Kende de rationale tal samt udvidelsen til de reelle tal
Kende til den kulturhistoriske betydning af udviklingen af tallene som beskrivelsesmiddel
Arbejde undersøgende, især med systematiske optællinger og med tallenes indbyrdes størrelse som led i opbygning af en generel talforståelse
Benytte hovedregning, overslagsregning og skriftlige udregninger
Anvende lommeregner og computer ved gennemførelse af beregninger og til problemløsning
Benytte formler, bl.a. i forbindelse med beregning af rente og rumfang
Forstå og anvende udtryk, hvori der indgår variable
Kende og anvende procentbegrebet
Regne med brøker, herunder i forbindelse med løsning af ligninger og algebraiske problemer
Undersøge og beskrive "forandringer" og strukturer, bl.a. i talfølger, figurrækker og mønstre
Kende funktionsbegrebet
Bestemme løsninger til ligninger og ligningssystemer med grafiske metoder
Løse enkle ligninger og ved inspektion løse enkle uligheder.
Arbejde med geometri
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Kende og anvende forskellige geometriske figurers egenskaber
Fremstille tegninger efter givne forudsætninger
Benytte grundlæggende geometriske begreber, herunder størrelsesforhold og linjers indbyrdes beliggenhed
Forstå og fremstille arbejdstegning, isometrisk tegning og perspektivisk tegning ved beskrivelse af den omgivende verden
Undersøge, beskrive og vurdere sammenhænge mellem tegning og tegnet objekt
Kende og anvende målingsbegrebet, herunder måling og beregning af omkreds, flade og rum
Kende og anvende målestoksforhold, ligedannethed og kongruens
Udføre enkle geometriske beregninger bl.a. ved hjælp af Pythagoras' sætning
Arbejde med enkle geometriske beviser
Benytte computeren til tegning, undersøgelser og beregninger vedrørende geometriske figurer.
Matematik i anvendelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Vælge regningsarter, benytte procentbegrebet og anvende forholdsregning i forskellige sammenhænge
Behandle eksempler på problemstillinger knyttet til samfundsmæssig udvikling hvori økonomi, teknologi og miljø indgår
Foretage økonomiske overvejelser vedrørende dagligdagens indkøb, transport, boligforhold, lønopgørelser og skatteberegninger
Arbejde med rente og foretage renteberegninger, især i tilknytning til opsparing, låntagning og kreditkøb
Arbejde med og undersøge matematiske modeller, hvori formler og funktioner indgår
Opnå viden om matematikkens muligheder og begrænsninger, som beskrivelsesmiddel og beslutningsgrundlag.
Arbejde med statistiske beskrivelser af indsamlede data, hvor der lægges vægt på metode og fortolkning
Udføre simuleringer, bl.a. ved hjælp af computeren
Kende det statistiske sandsynlighedsbegreb
Benytte computeren til beregninger, simuleringer, undersøgelser og beskrivelser, også på baggrund af samfundsmæssige forhold
Anvende matematik som værktøj til løsning af praktiske og teoretiske problemer på en alsidig måde.
Kommunikation og problemløsning
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Forstå og forholde sig til informationer, som indeholder matematikfaglige udtryk
Problemformulere, beskrive fremgangsmåder og angive løsninger på forståelig vis, såvel skriftligt som mundtligt
Benytte eksperimenterende og undersøgende arbejdsformer og formulere resultater af den faglige indsigt, der er opnået
Vælge hensigtsmæssig faglig metode, arbejdsform og redskab ved løsning af problemstillinger af tværgående art
Samarbejde med andre om at løse problemer ved hjælp af matematik
Anvende systematiseringer og matematiske ræsonnementer
Benytte variable og symboler, når regler og sammenhænge skal bevises
Benytte geometrisk tegning til at formulere hypoteser og gennemføre ræsonnementer
Forstå, at valget af en matematisk model kan afspejle en bestemt værdinorm
Veksle mellem praktiske og teoretiske overvejelser ved løsningen af matematiske problemstillinger.
Beskrivelser for faget matematik
Udviklingen i undervisningen på 1., 2. og 3. klassetrin
Arbejde med tal og algebra
Undervisningens udgangspunkt er elevernes forskellige talforståelser.
En bred vifte af konkrete materialer, lege og spil anvendes til udforskning af tallene.
Der arbejdes med optælling og bestemmelse af antal. Gennem udvikling af forskellige optællingsmåder skabes forståelse af addition og indledende multiplikation. Besvarelse af spørgsmål som ”Hvor meget til rest?” og ”Hvor mange til hver?” kan danne baggrund for udviklingen af forståelse af subtraktion og division.
Ved at lade tallene og regningsarterne repræsentere gennem det talte sprog, konkrete materialer, tegninger, taltegn og regnesymboler fremmes den enkelte elevs mulighed for udvikling af forståelsen.
Arbejde med geometri
Arbejdet med geometriske emner tager udgangspunkt i og videreudvikler de forkundskaber, som den enkelte elev har med fx at bygge rumlige figurer, tegne og farve mønstre, lægge puslespil og sortere efter form, størrelse og farve.
Elevernes aktiviteter med sådanne materialer skal føre til en mere struktureret forståelse af form og ordning.
Elevernes umiddelbare sprogliggørelse af geometriske former skal gennem samtale udvikles til mere præcise matematiske udtryk.
Denne udvikling indgår i det undersøgende og eksperimenterende arbejde, hvor målinger, tegninger og modeller efterfølgende gøres til genstand for en beskrivende og konkluderende samtale.
Efterhånden kan computeren supplere arbejdet med konkrete materialer, hvor den udnyttes som et fleksibelt redskab til at undersøge og eksperimentere med geometriske former.
Arbejdet med målinger kan give eleverne en konkret baggrund for at opbygge forståelse af anvendelse af måleenheder i det metriske system.
Matematik i anvendelse
Undervisningen skal give eleverne mulighed for at erkende sammenhæng mellem brugen af tal både som ordenstal og mængdetal og som resultat af en beregning.
Gennem brugen af ordenstal og mængdetal i arbejdet med at finde svar på spørgsmål om hvor mange og hvilket nummer udvikles elevernes evne til at anvende matematik i kendte situationer fra hverdagen.
Elevernes omgivelser og arrangerede situationer af hverdagslignende karakter danner udgangspunkt for arbejdet med at udvikle strategier for matematisk belysning af enkle problemstillinger.
I arbejdet med spil skal undervisningen give eleverne mulighed for efterhånden at eksperimentere med egne spilleregler på baggrund af intuitive overvejelser om tilfældighed og chance.
Kommunikation og problemløsning
Eleverne møder problemstillinger fra deres omgivelser og inddrager oplysninger herfra i en proces, hvor de tilegner sig og anvender matematikkens faglige udtryk og begreber.
Elevernes umiddelbare sproglige og illustrative formidling udvikles efterhånden hen mod mere formaliserede udtryksformer.
Disse udtryksformer danner grundlag for opbygning af en fælles forståelse af sproglige, skriftlige og grafiske udtryk.
Gennem regelmæssig dialog om problemstillinger og løsninger bliver eleverne bevidste om deres egen forståelse og andres forklaringer.
Udviklingen i undervisningen på 4., 5. og 6. klassetrin
Arbejde med tal og algebra
Med udgangspunkt i elevernes talforståelse arbejdes der videre med mundtlige og skriftlige matematiske udtryksformer.
Konkrete materialer og tegninger er fortsat et grundlag for dette arbejde.
Gennem arbejdet med hovedregning, overslagsregning, skriftlige udregninger, brug af lommeregner og computer udvikles elevernes sikkerhed i at vælge hensigtsmæssige beregningsmetoder.
I dette forløb indledes arbejdet med decimaltal og brøker, som eleverne regner med i praktiske situationer.
I arbejdet med generaliseringer af forandringer og sammenhænge introduceres brug af variable.
Med henblik på at øge elevernes selvstændige valg af faglige metoder benyttes en vekselvirkning mellem brug af sprog, tabeller, grafisk afbildning og koordinatsystemer.
Arbejde med geometri
Det undersøgende og eksperimenterende arbejde med geometriske former og mønstre videreføres. Brug af geometriske tegninger, geometriprogrammer og fysiske modeller indgår i et samspil, så elevernes begrebsdannelse udvikles bedst muligt. Samtalen om iagttagelser, sammenhænge og erkendelser giver eleverne grundlag for at udvikle et fagsprog.
Eleverne gives mulighed for en voksende erkendelse af sammenhængen mellem forskellige repræsentationsformer. En cirkel kan fx forstås som sporet af en rotation, en samling af punkter med samme afstand til et givet punkt og en idealisering af en snitflade i naturfrembragte former.
De grundlæggende geometriske begreber skal desuden indgå som beskrivelsesmiddel. Dette kan ske i arbejdet med geometrisk konstruktion som tegning, afbildning af virkeligheden og erkendelse af forhold i virkeligheden.
Kendskabet til geometriske former indgår i opbygningen af arealbegreb og rumfangsbegreb. Modeller, målinger og beregninger støtter hinanden i begrebsdannelsesprocessen.
Matematik i anvendelse
Undervisningen skal især i begyndelsen af forløbet forankres i let overskuelige problemstillinger fra hverdagen. Dette giver eleverne mulighed for og støtte til at kunne indse sammenhængen mellem et formuleret problem og en hensigtsmæssig, matematisk løsningsmetode.
Valg af faglige redskaber, fx grafisk afbildning og passende algoritme, skal betragtes som dele af en proces, der skal skabe overblik over resultater.
I arbejdet med at beskrive og forudsige spil skal undervisningen give eleverne mulighed for at udvikle modeller for spillets udfald. Dette sker gradvist gennem systematiske overvejelser og ræsonnementer i forbindelse med opstilling af enkle modeller til besvarelse af konkrete problemstillinger.
Kommunikation og problemløsning
Ud fra målrettede eksperimenter med og undersøgelser af data og informationer lærer eleverne efterhånden at formulere problemstillinger og løse dem ved brug af matematik.
Gennem dialog om problemløsningen gives eleven mulighed for at udvikle kompetencer i at benytte ræsonnementer og give faglige begrundelser for fundne løsninger.
Elevernes evaluering og dokumentation af arbejdet indgår i en udviklingsproces hen imod en mere præcis brug af et matematisk sprog.
Udviklingen i undervisningen på 7., 8. og 9. klassetrin
Arbejde med tal og algebra
I arbejdet med at udvikle talforståelsen lægges der vægt på at udvide elevernes begreber om tallenes forskellige repræsentationsformer.
Elevernes bevidsthed om anvendelse af tallene øges gennem arbejde med absolutte og relative sammenligninger i situationer af stigende kompleksitet.
Brug af datatekniske hjælpemidler udvikles fra en simpel brug af lommeregner og computer til, at eleverne opnår forudsætninger for at vælge, hvornår brugen er hensigtsmæssigt.
Ved at veksle mellem brug af det talte og skrevne sprog ogmellem tabeller og grafiske afbildninger ved beskrivelse af sammenhænge øges elevernes indsigt i brug af forskellige matematiske modeller.
I undervisningen udvikles læsning, forståelse og anvendelse af matematisk symbolsprog benyttet i praktiske sammenhænge. Matematisk symbolsprog omfatter i denne forbindelse også symbolske repræsentationer, som de forekommer i regneark og andre programmer.
Der lægges vægt på, at eleverne fra en elementær brug af computer til talbehandling og afbildning får indsigt i numeriske metoder til brug for problemløsning, fx brug af regneark til ligningsløsning ved inspektion.
Elevernes undersøgende arbejde fremmes gennem beskæftigelse med problemstillinger, hvor der i stigende grad udtrykkes åbenhed i forhold til problemformulering, krav til måden at arbejde på og forventninger til besvarelsens form og indhold.
Arbejde med geometri
Arbejdet med geometri tager fortsat udgangspunkt i konkrete genstande, modeller af virkeligheden og tegninger.
For at kunne tolke, benytte og vurdere forskellige geometriske tegninger, er det nødvendigt, at undervisningen lægger op til, at eleverne opbygger en begrebsverden om bl.a. flytninger, ligedannethed, kongruens og målestoksforhold.
Begrebsdannelsen skal tage udgangspunkt i praktiske og virkelighedsnære forhold, såvel som mere teoretiske.
Eleverne kan derfor belyse en problemstilling ved at benytte faglige metoder, der på forskellig vis giver indsigt i problemet.
Geometri giver gode muligheder for at eleverne gennem arbejde med konkrete modeller samt eksperimenter, fx på computer, når til erkendelser og efterfølgende formulerer ræsonnementer og enkle beviser.
Matematik i anvendelse
Undervisningen skal i begyndelsen af forløbet forankres i overskuelige forhold fra hverdagen og senere tage udgangspunkt i problemstillinger, der er knyttet til den samfundsmæssige udvikling.
Arbejdet med problemstillinger og procedurer knyttet til samfundslivet, dagliglivet og arbejdslivet skal i forløbet introducere eleven for de tilgængelige matematiske beskrivelsers rækkevidder og begrænsninger.
Matematiske modeller, simuleringer, statistiske beskrivelser eller beregninger skal hele tiden følges af kritiske overvejelser over gyldigheden af anvendelsen og fundne resultater.
Anvendelse af forskellige matematiske fremgangsmåder skal give eleverne mulighed for at vurdere, hvorvidt fremgangsmåden er hensigtsmæssig og mulighed for at forholde sig til de fremkomne resultater.
Dette skal give eleverne mulighed for at indse sammenhængen mellem et formuleret problem og en hensigtsmæssig, matematisk løsningsmetode.
Kommunikation og problemløsning
Den videre udvikling og målretning af eksperimenterende og undersøgende arbejdsformer skal give eleverne mulighed for at vælge og argumentere for deres valg af problemformulering.
Undervisningen skal give eleverne kompetence i selv at vælge hensigtsmæssige metoder og vælge passende hjælpemidler til at analysere problemstillinger, formulere og løse de tilsvarende matematiske problemer.
Eleverne udvikler gennem arbejdet med forskellige repræsentationsformer kompetence i at vælge og begrunde en matematisk formidlingsform, der hensigtsmæssigt belyser sammenhængen mellem problemstilling og resultat.
I faget matematik har vi valgt at følge Undervisningsministeriets Fælles Mål.
Elevens alsidige personlige udvikling
Vores skole er en international skole, hvor lærerne dagligt arbejder med at støtte elevens personlige og alsidige udvikling oftest med elevens flersproglige og multi-kulturelle forudsætninger som udgangspunkt.
Overordnet forsøger vi at give den enkelte elev nogle muligheder for at omdanne potentiale til kompetence. Det gør vi ved at træne eleven i at begå sig i større sociale sammenhænge og at tage medansvar for det sociale aspekt i gruppen / klassen / skolen, at styrke elevens selvindsigt og ved at støtte udviklingen af ansvar for egen læring, at opmuntre eleven til at udvikle evnen til at stille sig kritisk, at støtte elevens evne til at planlægge, organisere og strukturere efterfulgt af indsigt i diverse enkle evalueringsmetoder. Vi deler udviklingen op: mange måder at lære på, lyst til at lære og at lære sammen med andre.
Midlerne, vi bruger for at opnå ovenstående, kan opdeles i to kategorier:
Dagligdagen på skolen med dens mange udfordringer
Diverse tværfaglige projekter
Et par eksempler på hvordan vi arbejder med elevens alsidige personlige udvikling gennem skoleforløbet:
Ved også tværfaglige projekter benyttes matematikken til at belyse problemstillinger og løsninger fx grafisk at vise voksende befolkningstal eller procentdele.
At anvende matematikken gennem at lege fx butik, postkontor, billetkontor får eleverne en bredere forståelse af den daglige brug af matematik samt en fornemmelse for tal, mål og penges værdi.
Gennem det matematiske sprog gøres eleverne i stand til at kommunikere om matematik og blive i stand til at opsøge mere viden herom, således at de er godt stillet til en videre ungdomsuddannelse.
Gøre eleverne fortrolige med regnearter, således at de fx kan holde styr på klassens og egen økonomi.
At lære eleverne at se en sammenhæng mellem matematikken og hverdagen fx på ture at bemærke hvilket dyr er størst, hvor meget ting vejer, hvor mange dl. der er i en flaske, hvem der tager længst skridt, hvor godt et tilbud er, hvordan biblioteksbøder stiger.