BH – 1. klasse
Vi ved, at idræt styrker kondition og motorik. Og jo bedre form man er i, jo større overskud har man også til andre ting. Dette understreges i den nyeste forskning, som peger på, at idræt kan fremme børns intellektuelle indlæring og koncentrationsevne. Børn bruger først og fremmest deres krop, når de oplever, lærer, udtrykker og udvikler sig.
Målet med handleplanen er at forbedre børnenes almene motoriske og fysiske færdigheder med tydelige målelige resultater inden for følgende områder:
Koordination: Evnen til at udføre ønskede bevægelser. Træning af kroppens balancesanser er i denne sammenhæng afgørende.
Kondition: Evnen til at optage, transportere og forbruge ilt. En god kondition giver bedre hjerte-lunge-funktion, større arbejdsevne, større velvære og bedre søvn.
Muskelstyrke: Evnen til at udvikle stor spænding i musklerne. God muskelstyrke og bevidst brug sikrer kroppen mod nedslidning.
Udholdenhed: Muskler, der bruges dagligt, skal trænes til udholdenhed for at undgå skader. Leg og træning er afgørende.
Bevægelighed: Opvarmning og træning af bevægelighed er afgørende for at udføre hensigtsmæssige bevægelser. Ved træning strækkes muskler/bindevæv, sener og ledbånd.
Endvidere skal elevernes sociale og personlige kompetencer udvikles via idrætten.
Fokus er rettet på at ovenstående mål opnås mest gennem leg og lette bevægelses aktiviteter og så gradvis øge sværhedsgrad og udfordringer i takt med børnenes udvikling.
Bevægelseslege og aktiviteter skal omfatte muligheder for, at børnene kan rulle, krybe, kravle, gå, løbe, hoppe, hinke, balancere, springe, klatre, bøje, strække og rotere samt kaste, gribe, sparke med brug af bolde i forskellige størrelser og materialer.
LÆSEPLAN - IDRÆT
1. - 2. klasse
Vi ved, at idræt styrker kondition og motorik. Og jo bedre form man er i, jo større overskud har man også til andre ting. Dette understreges i den nyeste forskning, som peger på, at idræt kan fremme børns intellektuelle indlæring og koncentrationsevne. Børn bruger først og fremmest deres krop, når de oplever, lærer, udtrykker og udvikler sig.
Målet med handleplanen er at forbedre børnenes almene motoriske og fysiske færdigheder med tydelige målelige resultater inden for følgende områder:
Koordination: Evnen til at udføre ønskede bevægelser. Træning af kroppens balancesanser er i denne sammenhæng afgørende.
Kondition: Evnen til at optage, transportere og forbruge ilt. En god kondition giver bedre hjerte-lunge-funktion, større arbejdsevne, større velvære og bedre søvn.
Muskelstyrke: Evnen til at udvikle stor spænding i musklerne. God muskelstyrke og bevidst brug sikrer kroppen mod nedslidning.
Udholdenhed: Muskler, der bruges dagligt, skal trænes til udholdenhed for at undgå skader. Leg og træning er afgørende.
Bevægelighed: Opvarmning og træning af bevægelighed er afgørende for at udføre hensigtsmæssige bevægelser. Ved træning strækkes muskler/bindevæv, sener og ledbånd.
Endvidere skal elevernes sociale og personlige kompetencer udvikles via idrætten.
Fokus er rettet på at ovenstående mål opnås mest gennem leg og lette bevægelses aktiviteter og så gradvis øge sværhedsgrad og udfordringer i takt med børnenes udvikling.
Bevægelseslege og aktiviteter skal omfatte muligheder for, at børnene kan rulle, krybe, kravle, gå, løbe, hoppe, hinke, balancere, springe, klatre, bøje, strække og rotere samt kaste, gribe, sparke med brug af bolde i forskellige størrelser og materialer.
LÆSEPLAN - IDRÆT
3.-5. klasse
Målet for og indholdet af idrætsundervisningen er grundigt beskrevet i faghæfte nr. 6 fra Undervisningsministeriet (se Fælles mål – Idræt)
Nedenfor beskrives, hvad vi, på forskellige niveauer, vil gøre for at imødekomme Undervisningsministeriets forventninger om en opprioritering af den fysiske/ kropslige dimension i undervisningen.
Sports arrangementer som ”sportsdag for hele skolen”, i begyndelsen og slutningen af skoleåret samt ”skolernes motionsløb” er blevet til en tradition som vi, i fremtiden, ønsker at opretholde.
Mål for undervisningen
Undervisningen foregår på alle de tre centrale kundskabs- og færdighedsområder:
Kroppen og dens muligheder
Idrættens værdier
Idrætstraditioner og kulturer
Det centrale i undervisningen er, at videreføre og udvikle elevernes almene motoriske og fysiske færdigheder inden for følgende områder:
Koordination
Kondition
Muskelstyrke
Udholdenhed
Bevægelighed
Smidighed: hovedvægten lægges på at bevare og udvikle børnenes naturlige smidighed
Skoleåret indeholder 2 type aktiviteter:
udendørs (fra skoleårets opstart til efterårsferien og igen fra efter påskeferien til skoleårets slut)
indendørs (fra efterårsferiens slut og op til påskeferien)
Udendørs aktiviteterne foregår primært i skolens nærliggende område ved Amager Strand eller ved Amager Strands grønne arealer. Undervisningen indeholder primært:
introduktion af forskellige opvarmningsformer
enkle atletik øvelser, hvor eleven kan lære at sammensætte grundlæggende bevægelser som løb-spring, løb-kast, afsæt-landing
enkle atletik øvelser, som kort sprint, længdespring, boldkast og udholdenhedsløb
traditionelle boldspil som fx fodbold, rundbold
løb og leg i naturen, brug af naturen som udgangspunkt
Indendørs aktiviteterne foregår primært i sportshallen. Undervisningen indeholder især:
Forskellige opvarmnings- og udstræknings øvelser
Enkle gymnastik øvelser som forskellige former for koldbøtter (forlæns, baglæns, med spredte ben)
Forskellige øvelser for at lære at sammensætte grundlæggende bevægelser som rulle-hop, hop-fald, afsæt-landing
Forskellige øvelser for at lære at anvende spænding og afspænding i forbindelse med gymnastiske færdigheder
Udførelse af forskellige banetyper hvor eleverne har mulighed for at rulle, krybe, kravle, løbe, hoppe, hinke, balancere, springe, klatre
Enkle gymnastiske spring øvelser (bukkespring, spring over plint med koldbøtte)
Forskellige øvelser, hvor eleverne udvikler og træner enkle tekniske færdigheder i forskellige boldspil med såvel hænder som fødder (fx kast-greb, dribling i basketball, scoring og fodbold)
Gamle lege
For så vidt angår idrættens værdier arbejdes der fortsat med at udvikle elevernes evner til at samarbejde, således at alle elever uanset deres forudsætninger og formåen oplever accept.
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
Acceptere forskelligheder i egne og andres færdigheder
Erkende egne reaktioner i forbindelse med fysisk aktivitet, som vrede, glæde, skuffelse og udmattelse
Forstå betydningen af fairplay
Kende til kostens indflydelse på kroppens udvikling og præstationer
Kende til elementære hygiejne regler (betydningen af at skifte sportstøj og løbesko, kroppens pleje efter idræts aktiviteter)
Endvidere skal undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at eleverne lærer at udvise samarbejdsevne og social opmærksomhed i forhold til idrætslige aktiviteter.
LÆSEPLAN - IDRÆT
6.-7. klasse
Målet for og indholdet af idrætsundervisningen er grundigt beskrevet i faghæfte nr. 6 fra Undervisningsministeriet (se Fælles mål – Idræt)
Nedenfor beskrives, hvad vi, på forskellige niveauer, vil gøre for at imødekomme Undervisningsministeriets forventninger om en opprioritering af den fysiske/ kropslige dimension i undervisningen.
Sports arrangementer som ”sportsdag for hele skolen”, i begyndelsen og slutningen af skoleåret samt ”skolernes motionsløb” er blevet til en tradition som vi, i fremtiden, ønsker at opretholde.
Mål for undervisningen
Undervisningen foregår på alle de tre centrale kundskabs- og færdighedsområder:
Kroppen og dens muligheder
Idrættens værdier
Idrætstraditioner og kulturer
Undervisningen tager i særlige grad hensyn til elevernes fysiske udvikling. Elevernes beherskelse af tekniske og taktiske færdigheder skal videre udvikles gennem den varierede undervisning.
Det centrale i undervisningen er fortsat, at videreføre og udvikle elevernes almene motoriske og fysiske færdigheder inden for følgende områder:
Koordination – for at opnå de tekniske færdigheder i boldspil sættes der særlige vægt på dette område.
Kroppens positur/stilling- der sættes specielt vægt på kropstillingens udvikling i denne alder. Fokus er på en korrekt kropstilling under gå, stå og løbe aktiviteter.
Hver idrætstime indbefatter træning af én eller flere af disse områder: kondition, muskelstyrke, udholdenhed og smidighed.
Skoleåret indeholder 2 type aktiviteter:
Udendørs (fra skoleårets opstart til efterårsferien og igen fra efter påskeferien til skoleårets slut)
Indendørs (fra efterårsferiens slut og op til påskeferien)
Udendørs aktiviteterne foregår primært i skolens nærliggende område ved Amager Strand eller ved Amager Strands grønne arealer. Undervisningen indeholder primært:
Organisering og udarbejdelse af enkle opvarmningsforløb
Udførelse af atletik øvelser såsom: løb, kast, spring med fokus på ”finpudsning” af tidligere indlærte bevægelser/teknik
Traditionelle og regelstyrende boldspil som fx fodbold, rundbold
Elevernes egne forslag til organisering og struktur
Træning af muskeludholdenhed, styrke, smidighed, koordination og kondition
Dommer håndtering
Indendørs aktiviteterne foregår primært i sportshallen. Undervisningen indeholder især:
Organisering og udarbejdelse af målrettet opvarmningsformer (til gymnastik)
”Finpudsning” af tidligere indlærte gymnastiske færdigheder (forskellige former for koldbøtter)
”Finpudsning” af tidligere indlærte redskabs gymnastik øvelser
Enkle gymnastiske serier med forskellige sværhedsgrader og teknik
Egen produktion af rytmiske serier og koreografier
Træning af muskel udholdenhed, styrke, smidighed, koordination, kondition
”Finpudsning” af tekniske færdigheder i forskellige boldspil
Anvendelse af regler i forskellige boldspil
Introduktion af taktiske handlemåder i forskellige idrætslige spil
Gamle lege og forskellige boldspil
For så vidt angår idrættens værdier lægges hovedvægten på større ansvarlighed og selvstændighed. Der fokuseres på og arbejdes med de fysiske og psykiske problemstillinger som opstår i forbindelse med puberteten, herunder også de ændringer, der kan forekomme i forhold til hidtidige opnåede kompetencer og færdigheder. Kroppens kost- og væskebehov samt den sundhedsmæssige indgangsvinkel til kropsidealer er især vigtig.
LÆSEPLAN - IDRÆT
8.-9. klasse
Målet for og indholdet af idrætsundervisningen er grundigt beskrevet i faghæfte nr. 6 fra Undervisningsministeriet (se Fælles mål – Idræt)
Nedenfor beskrives, hvad vi, på forskellige niveauer, vil gøre for at imødekomme Undervisningsministeriets forventninger om en opprioritering af den fysiske/ kropslige dimension i undervisningen.
Sports arrangementer som ”sportsdag for hele skolen”, i begyndelsen og slutningen af skoleåret samt ”skolernes motionsløb” er blevet til en tradition som vi, i fremtiden, ønsker at opretholde.
Mål for undervisningen
Undervisningen foregår på alle de tre centrale kundskabs- og færdighedsområder:
Kroppen og dens muligheder
Idrættens værdier
Idrætstraditioner og kulturer
Eleverne skal arbejde med at få analytisk, teknisk og taktisk forståelse i de idrætslige aktiviteter, discipliner og temaer. Hovedvægten lægges på at videreudvikle de kendte idrætslige spil og færdigheder, samtidig med at der fortsat eksperimenteres med det bevægelsesmæssige område.
Der sættes fokus på elevernes eget initiativ og selvstændig håndtering og organisering af aktiviteter.
Skoleåret indeholder 2 type aktiviteter:
Udendørs (fra skoleårets opstart til efterårsferien og igen fra efter påskeferien til skoleårets slut)
Indendørs (fra efterårsferiens slut og op til påskeferien)
Udendørs aktiviteterne foregår primært i skolens nærliggende område ved Amager Strand eller ved Amager Strands grønne arealer. Undervisningen indeholder primært:
Planlægning og udførelse af disciplin relevante opvarmnings programmer
Træning af tekniske og taktiske færdigheder fra såvel individuelle som holdidrætter
Planlægning af taktiske oplæg i forskellige idrætslige spil og holdidrætter
Udarbejdelse og gennemførelse af målrettede træningsprogramer og træningsformer.
Selvorganisering af forskellige holdidrætter
Planlægning og gennemførelse af friluftstur
Dommer håndtering
Træning af muskeludholdenhed, styrke, smidighed, koordination og kondition
Indendørs aktiviteterne foregår primært i sportshallen. Undervisningen indeholder især:
Planlægning og udførelse af disciplin relevante opvarmnings programmer
Træning af tekniske og taktiske færdigheder fra såvel individuelle som holdidrætter (gymnastik og basketball)
Planlægning af taktiske oplæg i forskellige boldspil
Træning af gymnastiske færdigheder
Sammensætning og udførelse af gymnastiske serier med forskellige sværhedsgrader
Træning af muskeludholdenhed, styrke, smidighed, koordination og kondition
Gamle lege og forskellige boldspil
For så vidt angår idrættens værdier lægges hovedvægten på elevernes evner og vilje til at acceptere og erkende styrker og kvaliteter hos sig selv og andre i forhold til præstationer. Endvidere fokuseres der på elevernes lyst til at vide om fysiske aktiviteter og dennes sammenhæng med begrebet livskvalitet. Der sættes fokus på afprøvning og vurderinger af forskellige samarbejdsformer, samt vurderinger af begreber som snyd, doping og fairplay.
For så vidt angår idrætstraditioner og kulturer skal eleverne arbejde med at afprøve forskellige sportsgrene i lokalområdet.