Læseplan for 0. Klasse
Leg er et essentielt element i undervisningen i 0. Klasse. Børnene skal kunne tilegne sig viden gennem lege og lege lignende aktiviteter.
Undervisningen skal tage udgangspunkt i at kunne videreudvikle de færdigheder børnene har tilegnet sig fra deres tidligere erfaringer fra familien, dagtilbuddet og fritiden.
Undervisningen skal bestræbe sig på at børnene udviser en lyst, motivation og en nysgerrigheder for skolens indhold, sociale fællesskab og særlige arbejdsformer. Børnene skal kunne erfare via undervisningen at de er en del af et større socialt fællesskab.
Bevægelse og motorik | |
Emner
|
Mål
Beherske og bruge kroppen varieret og vise udholdenhed. Beherske finmotoriske bevægelser.Udnytte hele skolen og dens legeområder og kende lokalområdets muligheder og begrænsninger. |
Sociale færdigheder | |
Emner
|
MålEtablere og vedligeholde venskaber og lege sammen med børn med andre normer og værdier end deres egne. Medvirke til at opbygge klassens normer og regler.Tage del i ansvaret over for fællesskabet.Varetage dagligdagens personlige funktioner, herunder kunne forstå og følge en instruktion. |
Samvær og samarbejde |
|
Emner
|
MålKende og efterleve almindelige regler og normer for klasseundervisning og gruppearbejde.Komme med forslag til undervisningens indhold og foreslå arbejdsformer og aktiviteter, der passer til indholdet og opstille enkle mål for eget arbejde.Tage initiativ og foretage valg, herunder fastholde valget.Fordybe sig både i individuelt arbejde og i samarbejde i større og mindre grupper.
Tale om egen arbejdsindsats og give udtryk for, om de har nået de fastsatte mål. |
Sprog og udtryksformer |
|
Emner
|
MålLytte, fortælle fabulere og genfortælle med forståelse for, at sproglige udtryk kan være forskellige.Indgå i samtale og dialog med bevidsthed om egen rolle.Vise opmærksomhed og interesse for det talte og skrevne sprog og for selv at meddele sig i tal, skrift og tegning og kunne skelne mellem tal og bogstaver. |
Natur og naturfaglige fænomener |
|
Emner
|
MålLægge mærke til naturfaglige fænomener fra hverdagen, herunder være i stand til at reflektere over, stille spørgsmål til og diskutere deres iagttagelser.Tage hensyn til og vise respekt for naturen.Have kendskab til tal og tælle remser.Beskrive naturfaglige iagttagelser blandt andet med brug af kategorierne størrelse, form, antal og vægt. |
Det praktisk-musiske | |
Emner
|
MålOpleve forskelligartede kulturindtryk og udtrykke sig på forskellige måder.Benytte forskellige materialer, redskaber og teknikker. |
I 0. klasse har vi 5 store emneområder vi specialiserer os omkring og de er udarbejdet ud fra Fælles Målene fra undervisningsministeriet. De 5 emner er Eventyr, Natur – Miljø, Krop, Dyr og Mad og ”Mig selv”.



