Undervisningsplan - tysk
Formål
Formålet med tyskundervisning er, at eleverne vil kunne forstå talt og skrevet tysk og kunne udtrykke sig forståeligt både skriftligt og mundtligt. – Desuden opbygges gradvist en indsigt i og viden om kultur- og samfundsforhold i de tysksprogede lande. Eleverne skal opbygge interesse for at beskæftige sig med sproget og den tyske kultur. De får indblik heri samt i livsstilen i tysktalende lande, hvilket vil fremme deres internationale forståelse.
Delmål
7. klasse:
Her lærer eleverne at bruge en tyskrelateret ordbog, og de laver et lille udtalekursus; eleverne lærer den mest basale grammatik, lærer at bruge den, når de skal begynde at udtrykke sig mundtligt; de lærer at opbygge et centralt og aktivt ordforråd. – Eleverne læser lette og korte tekster og lærer at besvare relevante spørgsmål. Hen ad vejen tildeles eleverne små skriftlige øvelser/opgaver. Desuden arbejdes der mundtligt med emner, der er virkelighedsnære for eleverne.
Delmål
8.-9. klasse:
På dette trin arbejdes der videre med den grundlæggende viden, der blev opnået i 7. klasse. M.h.t. grammatik arbejdes der på et højere niveau; endvidere arbejdes der med forskellige teksttyper inden for sagprosa og skønlitteratur; her indgår såvel mundtligt som skriftligt arbejde, således at både ordforråd og forståelse udvides.
I undervisningen indgår lyttetekster og tyske film; dette intensiveres i 9. klasse med henblik på afgangsprøven.
I løbet af de 3 års undervisningsforløb anvendes følgende arbejds/undervisningsformer:
I grupper
Individuelt
Klassen som helhed
Rollespil
Samtale
Billedmateriale hvor meninger /følelser udtrykkes
Læsning af digte og sangtekster
Tysk musik som der lyttes til
Læsning af uddrag fra aviser og blade
I videst muligt omfang vælges undervisningsformer og –stof i samarbejde mellem lærer og elever; de centrale kundskabs- og færdighedsområder skal naturligvis dækkes. Som undervisningsmateriale anvendes ”Alles klappt” (Gyldendal), ”Junge Deutsche in Daenemark”, ”Junge Deutsche in Deutschland” (Didactica), lytte- og læsetekster fra materiale til tidligere afgangsprøver i tysk.
Slutmål
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne er i stand til at bruge tysk som kommunikations-middel, både skriftligt og mundtligt, at anvende sprogets opbygning hensigtsmæssigt, herunder udtrykke sig forståeligt, at anvende et centralt ordforråd og anvende faste vendinger på en relevant måde, anvende strategier i forbindelse med kommunikation, forholde sig til væsentlige sider af samfundsforhold, at kende til kultur i tysksprogede lande og kunne sammenligne tysksproget kultur og egen kultur.